Na een zeer vermakelijke avond in bed al kijkend naar de bands vanuit ’t Paard in Den Haag, lig ik nu weer vol goede moed voor de beamer klaar. Na af en aan een kwartier lang de Facebook pagina van Cinetol te hebben gerefreshed, staat er ineens een bericht dat de live stream via Youtube te bekijken is. Hey Team is al volop aan de gang. Het geluid is helaas niet denderend. Ik heb ook het gevoel dat ze door de technische vertraging zelf de energie een beetje verloren zijn. Ik bekijk ondertussen even een andere opgenomen livestream van deze band die veel meer in synch en cleaner klinkt. Pijnlijk vind ik dat voor ze. Ik zou ze graag in de herkansing zien…
Dan de heren van Andy & The AntiChrist. Qua looks doen ze me zo vooraan al naast elkaar staand meteen aan The Beegees uit de jaren ’70 denken. Totaal in tegenstrijd met hun muziek. Die is duidelijk minder corny. Het swingt de pan uit. En dat voor een punkband die niet vies is van een lang intermezzo zonder zang. De opstelling met de bassist in het midden met microfoon doet vermoeden dat hij de lead zanger is. Dat blijkt toch de gitarist aan de linkerzijde te zijn. Rond het vijfde nummer komen de heren echt goed los. Heerlijk solootje erin. Dit is het nummer waarmee ze normaal gesproken vast het publiek echt mee op gang krijgen. Je ziet het je al voor je. 10-15 gasten lekker pogoënd in een te volle kroeg. Het mondkapje aan de basgitaar zal een tekenend beeld blijven. Aan deze uitdagende tijden. Waarin live met publiek spelen een steeds minder ver van onze bed show lijkt te worden.
Wat dat verdient deze muziek. Dan zou ze helemaal boven zichzelf uitstijgen. In één zin: ‘She’s captivating’. In het Engels dekt dit de lading het beste. Met haar zwoele blauwe ogen, vuurrode lippen en dromerige stem en muziek weet ze in haar eentje mij te boeien tot aan de laatste noot.
Het klinkt wel precies zoals ze zelf omschrijven: ‘doordrenkt met zweet en drank’. Ik kan best veel handlen, ga graag naar metal concerten en festivals. Zoals vroeger naar Dynamo en tegenwoordig naar Graspop. Ik hou van gestructureerde herrie. Van zo’n enorme geluidswal die op je afstevent op het festivalterrein. Heerlijk. Maar bij deze band zou ik het denk ik niet volhouden. En zou ik weglopen. Net zoals ik deed bij Glen Hansard op Rock Werchter. Glen kan heel mooi zingen, maar dat gaat vaak over in jammerlijk geschreeuw. Mijn oren kunnen het echt niet aan. Doet echt pijn. Dus een beetje jammer vind ik van deze deinende doordenderende garagerock van Pizza Knife. En toch hoop ik ze een keer live te zien. Misschien dat de entourage, hun tomeloze energie, wat alcoholische voorafjes en een oververhitte kroeg vol zwetende mensen me wel in de juiste sferen brengt.De zaterdag erop tune ik weer in voor twee bandjes vanuit Baroeg in Rotterdam. Als eerste de poppie punkrock of beter ‘skelter’rock van GIRLSGIRLSGIRLS. Vier heren die melodische punkrock afwisselen met rustige zanglijnen. Zelfs een akoestisch nummer alleen met de zanger komt voorbij. En een liedje dat ze voor hun eigen game maakte. De zanger weet de camera te bespelen met zijn mooie bos krullen en lichtblauwe surfogen. Nu snap ik de bandnaam. Dat is wat ze aan (willen) trekken. De meiden met gaten in hun broeken aangesnoerd met punkgatenriem en een checker blouse met daaronder een crop topje staan komend najaar vast voor hun in de rij als er weer getoured mag worden. ‘Whatever kills you makes you stronger’ zingen ze als laatste in koor. Een heerlijke meezinger die het zeker goed zal doen op de radio en festivals. Met flauwvallende meisjes vooraan.Van de technische tegenritmes, schurende gitaren afgewisseld met zijn melodische zang. Where Robert Plant meets Chris Cornell meets James Hetfield meets Kurt Cobain. Oftewel gewoon zijn eigen vette unieke sound. Als van een oude ziel. Dat was ‘em dan. Mijn Popronde drieluik. Ik hou ervan. Het smaakt naar meer. Naar weer in die kroeg te staan. Dat uit iedere hoek van de straat livemuziek galmt. Nog even allemaal op de tanden bijten. Het is bijna zover...De nieuwe Popronde selectie van 2021 staat te popelen!
0 Comments
Daar lig ik dan. Op bed voor de beamer. Checken of de Vevo link van ‘t Paard werkt. Jip. Die doet het. Al streamend naar het beamerscherm van 1 bij 2 meter. Waar ik in 2019 net zoals zovelen nog de kroegjes afstruin met live muziek, lig ik nu in mijn eentje vol verwachting te wachten op de livestream. Hoe anders moet dit voelen voor de bandjes zelf. Zonder publiek voor een camera. In de kleine kroegjes, friettentjes of kappers zou er misschien ook niet veel publiek geweest zijn. Maar dit voelt wel heel leeg, stel ik me zo voor. Alleen te spelen voor een publiek van goedwillend personeel.Gary altijd op het podium verschijnt. De muziek zit inderdaad vol soul en warmte. De 7-koppige band ontbreekt. Alleen een drumstel, gitaar en keyboard zijn aanwezig. De keuze voor live drums kan ik erg waarderen. De muziek voelt daardoor levendiger, krijgt zo meer kleur. De mooie belichting geeft letterlijk kleur en een extra dimensie aan de dromerige tonen. Het brengt me gelijk in een serene sfeer. In een kapper op de hoek van de straat was dit misschien wel wat anders overgekomen. Met publiek dat er doorheen kletst. Je kent het wel. Dat heeft ook wel iets gezelligs. Maar via deze streams ligt de focus toch meer op de muziek. Het geluid is overigens erg goed. Dat heb ik wel anders meegemaakt. Ook een grote uitdaging voor de podia met vaak vrijwilligers die maar even uit moeten vissen hoe ze dat toch allemaal moeten doen. Petje af.
Zoë zingt in chronologische volgorde haar eigen geschreven liedjes. Over liefdesverdriet, het drama ervan en haar leven. Maar ze werd eerder bekend met een cover van Amy Macdonald. 12 miljoen streams later staat ze dan hier op het podium. Ze voelt zich er overduidelijk thuis. Al flirtend met de camera weet ze zelfs zonder publiek het publiek te bespelen. En vult ze de ruimte met een bombastische opbouw waarna ze het weer heel klein maakt. Alleen op haar piano en haar dromerige breekbare stem. Zoë is duidelijk een verhalenverteller. Ze wil delen. In tekst en muziek. Over wie ze is. Via haar pakkende liedjes. Bijna episch. Ook mooi om te zien hoe een synthesizer de rol van gitaren kan overnemen. En de zang en drum de rest van de noten verder inkleurt. De drummer die klapt lief na een nummer. De enige die klapt in de zaal. Het blijft gek."Ik blijf ook bedankt zeggen. In de hoop dat iemand kijkt, in ieder geval mijn ouders."Zegt Zoë bescheiden. Stiekem ben ik nu ook benieuwd hoeveel mensen er kijken. Het is jammer dat er geen chat bij zit. Bij eerdere livestreams die ik keek, gaf dat toch een gevoel van saamhorigheid. Dat je niet in je eentje zit eh ligt te kijken. Ook al nam je niet deel aan de chat, het geeft een gevoel van samen zijn. Met emoticons die je om de oren vliegen. Vlammen, devils hands, hartjes in alle kleuren en natuurlijk de hands up.Met Halcyon mogen we nog even in die droomwereld blijven hangen. Hij is al een aantal jaren aan de slag en opgepikt door een A&R Manager van Universal. Zijn eerste EP is een feit en daarvan brengt hij nu de nummers ten gehore. Ooit opgegroeid in Antigua wil hij zijn gevoel daarover overbrengen in zijn muziek. De nostalgie. Déja vu. Over die mooie baai ‘Halcyon’ waar hij zo graag vertoefde. Ook hier wordt zijn soulvolle stem gekleurd door de belichting. Ik dein er helemaal in mee. Alsof ik op een luchtbedje in die baai aan het zonnen ben. Heerlijk.
De opbouw in het programma wordt steeds kunstzinniger. Vulva, bestaande uit Nadja en Tanja, schreeuwen en gillen het van de daken. Letterlijk. Hun muziek ontstond vanzelf. Nadja, al bekend vanuit de jazz scene en Tanja die drums leerde. Want papa kocht ineens een drumstel. En nu groot fan van John Bonham, de drummer van Led Zeppelin. Ze speelde alles van hem na, vertelt ze vol passie. Vulva is voor hun een uitlaatklep."Schreeuwen is ‘superkatargisch!"
Bam. De aftiteling. Dat was het. Geen after party. Niet even nakletsen, en nagenieten. Dat mis ik toch echt wel. En deze bands verdienen allemaal een publiek. Want dat blijft toch de kracht van muziek. Zeker live. In de dynamiek met het publiek. Bij Klaplong zie je de pogo al voor je. Bij Vulva viert feminisme hoogtij en Zoë Lowe en Halcyon nemen je mee op reis. En met Gusko en XIO even terug in de tijd. Volop experiment, zichzelf verkennend via muziek. De uitlaatklep. Die boodschap. Waar muziek zich uitstekend voor leent. Voor een nieuwe generatie. Een generatie uit een jaar dat zeker de cover van de geschiedenisboeken zal halen. |
PoodyWoodyGeniet mee met Jetty van Kooij en deel ook jouw culturele belevenissen om deze herinneringen in leven te houden! Categoriën
All
Archief
September 2023
|