In een andere scene speelde de kleedster daarna een jonge vrouw die de wereld wilde verbeteren, haar stoute schoenen had aangetrokken en naar Afrika was vertrokken om verkrachte vrouwen te helpen. ‘Die ogen, die ogen…,’ zei ze tegen een jongen naast haar op het vliegveld (want ze ging met hangende pootjes weer terug naar huis). Al huilend zei ze: ‘Ik wil alleen maar een boterham met hagelslag…’ Weer zo’n ‘normaal’ zinnetje waar je zoveel uit kon halen, waar zoveel betekenis in zat en waar iedereen eigenlijk om moest lachen. Daar draait voor mij theater om, het gewone uit zijn verband trekken, een andere kijk op de wereld geven, het publiek echt laten voelen, of het nou een lach of een traan is, liefde of haat.
Waarin verwende jongens staan te golfen op de driving range die geïrriteerd raken door de vluchtelingen die over het hek daarachter klimmen. De interviewster die aan één stuk door aan namedropping doet van bekende toneelstukken, acteurs en regisseurs zoals Peter Brook, Heiner Müller en Gerardjan Rijnders, van Clarice van Houten tot aan Willem Nijholt die op de poster aan de muur van de ‘kleedkamer’ van de Stadschouwburg staat. Van succesvolle toneelvoorstellingen zoals de Oresteia tot aan Don Quichot en toneelschrijvers als Tsjechov en Shakespeare. En ja, ik heb ze allemaal gezien, het was een complete déjà vu voor mij als ex-theaterwetenschapper en een spoedcursus theater voor het publiek.
Ergens tijdens mijn studie theaterwetenschappen heb ik toen ook rigoureus besloten om een jaar lang bijna geen voorstellingen te zien…Ik wilde mijn gevoel en eerste emoties bij een voorstelling weer terugkrijgen. Bij de eerste voorstelling die ik daarna weer zag, had ik me nu eens niet uitgebreid ingelezen - zoals een echte Theaterwetenschapper dat betaamde - en liet ik de voorstelling gewoon op me af komen. Het was volgens mij een voorstelling van Alex D’Electrique waar ik groot fan van was met de vervreemdende stijl die mij enorm aantrok. Met Ko van den Bosch als geniale absurdistische acteur en Raymonde de Kuyper die ik laatst nog in een prachtige maar ook zeer cynische voorstelling zag over ‘haar laatste avond als actrice’.
Dat ze hun ‘cues’ van wanneer ze moeten opkomen bijvoorbeeld niet serieus nemen etc. En op de achtergrond voltrok zich tegelijkertijd weer een werelddrama, juist verbeeld door die jonge acteurs. Al met al een knap stukje theater maken, vol ironie, tegenstrijdigheden en ook gewoon nog eens een hele vermakelijke voorstelling met mooie theatrale beelden en hilarische scenes. Metatheater in het kwadraat! Om er maar weer eens wat vakjargon in te gooien… Zelf was ik helemaal hyper na deze voorstelling omdat al mijn theaterwetenschappenfrustraties eindelijk erkend werden, dat de theaterwereld het ook even niet meer weet, en dat we weer terug moeten naar het ‘gevoel’ en wat voor verschrikkelijke dingen er in de wereld aan de hand zijn die aandacht verdienen. Laatst appte een vriendin van mij die naar de Cultuurnacht in Breda was geweest en daar een voorstelling van een Syrische jongen had gezien. Ze moest het gewoon even kwijt, die voorstelling had zoveel indruk op haar gemaakt: ‘Deze jongen wilde met deze voorstelling alleen maar laten weten dat hij gewoon het liefst terug gaat naar zijn eigen land…’ Tranen in mijn ogen, zelfs als ik dit typ. Dat zoiets zelfs via een appje kan resoneren, dat is waar toneel voor mij over gaat! Wat had ik die voorstelling graag gezien.
Op de vraag van Matthijs waarom mensen weer naar theater moeten gaan, antwoordt Cornald: ‘Ik vind het heerlijk om het theater in een staat van verwarring te verlaten na een voorstelling en de spanning tussen het publiek en de acteurs en wat dat teweegbrengt te voelen. Dat heb je niet met een film of als je naar een kunstwerk kijkt. Je komt er dan meer voldaan uit’. Ik vond dat erg mooi omschreven van hem. Of zoals actrice Anne Rietmeijer (de kleedster/jonge vrouw uit de voorstelling) het verwoordde in ‘Volle Zalen’: ‘Toneel kan verbindend werken tussen mensen en dat is denk ik misschien wel wat we juist op dit moment missen.’ Want de platte definitie van theater zoals ik het ooit geleerd heb bij Theaterwetenschappen is simpel gezegd: theater bestaat alleen als er publiek naar kijkt. Oftewel zonder publiek geen theater. En dat is precies waar ik jarenlang voor streed, om meer publiek naar het theater te krijgen. Met bijvoorbeeld een Studentenabonnement (later omgedoopt door ACTPACT, alliantie van vlakkevloertheaters in Amsterdam), en als zakelijk leider van jongerentheatergroep ROTJONG, en toen ik promotie maakte voor de niet bekende acteurs en kleinere voorstellingen zoals in de [NES]theaters - tegenwoordig alleen nog Frascati, waar experimenteel theater niet geschuwd wordt. En waar zulke mooie voorstellingen ontstonden en nog steeds ontstaan die echt de moeite waard zijn voor een veel groter en breder publiek. Daar zou ik me ondertussen wel weer hard voor willen maken, na jarenlang in het bedrijfsleven gezeten te hebben en menig product of dienst te hebben gepromoot.
Ik bied me dan nu ook vrijwillig aan om dit soort teksten te herschrijven naar een tekst waarmee je ook de jongeren en de gewone man aanspreekt en ze juist kunt enthousiasmeren voor theater, ver weg van ‘hautaine’ taal. Zoals voor Ondertussen in Casablanca, een theatervoorstelling waarin de kloof tussen oudere en jongere theatermakers juist verbeeld wordt en waarbij de jongeren een nieuwe frisse blik geven op de wereld, op hun eigen en eigenzinnige manier. Ideaal voor een groot en breed publiek! En niet alleen voor de grijze witte massa die in het Chassétheater zat.
Voordat ik aan dit verslag begon, dacht ik dat het een blog zou worden over deze prachtige voorstelling en over mijn oude frustraties over Theaterwetenschappen. Maar wat er nu uitgerold is, is nog veel mooier, het is eerder een ode aan theater en een oproep aan iedereen om theater weer nieuw leven in te blazen, met jonger publiek! Komt dat zien! Ondertussen in Casablanca, 2 februari 2017, Chassétheater Breda Oh en nog een tip: vraag me nooit direct na een voorstelling wat ik ervan vond… P.s.: Met dank aan fotograaf Kurt van der Elst en het Nationale Toneel voor de mooie foto’s die ik graag zelf had willen maken tijdens de voorstelling om de scenes voor eeuwig vast te leggen. Behalve dan het mooie eindbeeld dat ik na de staande ovatie even snel en voor mijn gevoel ‘stiekem’ geschoten had…
0 Comments
|
PoodyWoodyGeniet mee met Jetty van Kooij en deel ook jouw culturele belevenissen om deze herinneringen in leven te houden! Categoriën
All
Archief
September 2023
|